18. marraskuuta 2009

Daami laudallaan

Suomalainen kulttuuri on kuin shakkipeliä: hidasta ja kaavoihin kangistunutta, Lenita Airisto sanoo.

– Kaikki nappulat – yhtä lukuun ottamatta – liikkuvat ahtaasti, tarkasti määriteltyjen siirtojen mukaan. Se yksi muita vapaampi on kuningatar.

– Minä olen kuningatarnappula elämäni shakkilaudalla. Minä liikun suvereenisti joka suuntaan. En pysy kaavoissa. En sopeudu sääntöihin, jotka on säädetty alimmille sotamiehille, monneille. Minulla on omat sääntöni. Se herättää yleistä ärtymystä. Erityisesti miehet ovat vetäneet herneen nenäänsä, koska kukaan ei ole minulle tätä asemaa antanut. Olen ottanut tämän itse itselleni. Millä oikeudella? Omalla oikeudellani!

Lähikuvassa Lenita Airisto, Apu 14.9.2009

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Samaa asennetta soisi useammankin naisen omaavan.
Voisiko tuon Lenitan lausahduksen kautta tulkita shakin olemusta, pelaamista jne. pelaajien miesvaltaisesta joukosta puhumattakaan?
Hyvä Lenita.

Kiitos taas kerran blogin pitäjälle hyvästä blogista.

kuningatar

Anonyymi kirjoitti...

oppineet paljon