28. huhtikuuta 2008

"Du spelar med svart, jag spelar med vitt..."

Procopén shakkirunon luettuaan Olli Välikangas muisti toisenkin suomenruotsalaisen runoilijan, Bertel Gripenbergin (1878-1947), runoilleen shakista:

Schack

Du spelar med svart, jag spelar med vitt
på svarta och vita rutor.
På liv och död går spelet löst,
här hjälpa ej böner och mutor.
Vi ha spelat länge, dag efter dag,
och i nätternas tysta timmar
ha vi spelat från solnedgång
till dess gryning på fönstren glimmar.

Vi ha spelat med många listiga drag
över rutornas svartvida rader,
med spanskt parti och springargambit,
med offer och kungsrockader.
Vi ha spelat i sextio år
och jag viker långsamt tillbaka,
du driver mig bakåt tum för tum,
mina drag blir alltmer spaka.

Du tvingar mig långsamt ini ett hörn
av det ödesdigra brädet,
där krossas ohjälpligt mitt försvar
mellan hammaren och städet.
Där stupa hästar, där störta torn,
där sprängas böndernas rotar,
i nästa drag är det schack och matt
när din svarta drottning mig hotar.

Ei kommentteja: