21. huhtikuuta 2007

Suklaata, tupakkaa ja olutta

Shakki mainonnassa on oma mielenkiintoinen juttunsa. "Tee oikea siirto" voi olla oikein iskevä lause vaikkapa liikemaailmaan sijoittuvassa mainoksessa. Hieno shakkilauta ja mielikuvituksellinen asema vielä tehostaa vaikutelmaa. Peli tuokin lähes poikkeuksetta positiivisia mielleyhtymiä - myös shakkia pelaamattomien joukossa - joten shakin käyttäminen rekvisiittana ei ole ollenkaan ihmeellistä.

Timo Sarvelan jäämistöistä löysin kuitenkin pienen yllätyksen: lähes ehyenä säilyneen suklaakäärepaperin, jossa shakkiteema esiintyy yllättävän voimakkaana. Muistaako joku maistaneensa King-suklaata?


Voit katsella kuvaa lähemmin klikkaamalla sitä.

Itse shakinpelaajiin kohdistuva mainonta on ehkä oma lukunsa. Varsinkin vanhoista alan lehdistä voi löytää ihastuttavia "shakkimainoksia", kuten alla olevat 1930-luvun Suomen Shakeista poimitut.


Voit katsella kuvia lähemmin klikkaamalla niitä.


[Edit 26.4.2007: Antti G. Ojasen vuonna 1943 toimittamasta Ruutulaudasta löysin vielä seuraavan jollakin tapaa huvittavan mainoksen, joka on eittämättä ansainnut paikkansa tässä artikkelissa, vaikkei se shakkiin sinänsä liitykään.


Voit katsella kuvaa lähemmin klikkaamalla sitä.]

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Klubi 7 vaikuttaa tuotteelta, jota tietokonekyllästeinen shakkimme kaipaa. Itsekin vanhana Klubin pelaajana voin sanoa, että Klubi 7 nostaa taktisen ymmärryksesi kolmanteen potenssiin..