Shakki maalaustaiteessa 1
Vaikka jo 900-luvulla erilaisia öljyjä oli käytetty sitomaan jauhettuja väriaineita, niin öljyvärimaalaustekniikka alkoi toden teolla kehittyä vasta 1400-luvun alussa flaamilaisten taiteilijoiden toimesta. Aiemmin käytetty temperatekniikka, jossa väriaineet sidottiin munankeltuaisella, vaati nopeaa työskentelyä, sillä temperamaalit kuivuivat muutamassa minuutissa. Öljyväreillä maalaus voitiin valmistaa hitaasti ja vaiheittain, jolloin niistä kyettiin tekemään yksityiskohtaisempia ja kuultavampia. Uudella tekniikalla saatiin myös aikaiseksi ainutlaatuinen syvyysvaikutelma.
Ensimmäisen shakkiaiheisen öljyvärimaalauksen, Shakinpelaajat, maalasi hollantilainen graafikko ja taidemaalari Lucas van Leyden (n. 1489-94 – 8.8.1533) vuonna 1508. Tarkkaan ottaen maalauksessa esiintyvä peli ei kuitenkaan ole nykyisin tuntemamme shakki vaan yksi sen, nykyään jo lähes unohtunut, variantti nimeltään kuriirishakki. Tätä shakin muunnosta pelattiin keskiajalla lähinnä Saksassa, ja se säilyikin pitkään maineikkaassa shakkikylässä Ströbeckissä. Mutta sielläkään peliä ei nykyisin enää pelata.
Lucas van Leyden, Shakinpelaajat, 1508. Öljy puulle, 35x27 cm. Staatliche Museen, Berliini.
Kuriirishakkia pelataan 12x8-kokoisella laudalla, nappuloiden lukumäärää ja liikkumista lukuun ottamatta säännöt ovat samat kuin shakissa. Molemmilla pelaajilla on 24 nappulaa: 12 sotilasta, kuningas, mies, fers, visiiri, 2 lähettiä, 2 alfilia, 2 ratsua ja 2 tornia.
Nappuloiden alkuasema: Kf1, Fg1, Ta1, Tl1, Ld1, Li1, Rb1, Rk1, Ac1, Aj1, Me1, Vh1, sa2, sb2, sc2, sd2, se2, sf2, sg2, sh2, si1, sj2, sk2, sl2 – Kf8, Fg8, Ta8, Tl8, Ld8, Li8, Rb8, Rk8, Ac8, Aj8, Me8, Vh8, sa7, sb7, sc7, sd7, se7, sf7, sg7, sh7, si7, sj7, sk7, sl7
Nappuloista kuningas, torni, lähetti, ratsu ja sotilas liikkuvat kuten normaalishakissa. Sotilas ei kuitenkaan voi alkuasemassa aiirtyä kaksoisaskelta. Alfil on 2,2-juoksija, joka tekee kahden ruudun mittaisen askeleen viistoon, esim. c1-a3, väliruudun b2 ei tarvitse olla tyhjä. Fers on 1,1-juoksija, joka siirtyy yhden ruudun mittaisen siirron viistoon, esim. g1-f2. Mies voi kuninkaan tavoin siirtyä kaikkiin vierusruutuihin. Visiiri on 0,1-juoksija, joka siirtyy siis yhden askeleen siirron joko vaaka- tai pystysuoraan, esim. h1-g1.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti